Trillende Remschijven, meten is weten!

6. december 2016 11:23

 

Meetklokje remschijven motorfietsZo nu en dan krijgen we een remschijf terug voor een garantieclaim omdat deze krom zou zijn. De remmen trillen dan na montage van een nieuwe schijf. Wanneer de motor twee schijven heeft, worden meestal beide schijven aangeboden voor garantie omdat men niet weet welke van de twee de boosdoener is.

Dikwijls krijgen we van de fabrikant nul op het rekest omdat de schijven helemaal niet krom blijken te zijn. De fabrikant spant de remschijf op en meet de axiale slingering m.b.v. een meetklok. Wanneer de slingering binnen de 0,1 mm blijft is de schijf binnen de fabriekstoleranties. In zo’n geval is het trillen niet te wijten aan de schijf en wordt deze, geheel terecht, afgewezen voor garantie. We dreigen dan met de klant in een welles/nietes situatie terecht te komen en zoeken dan maar een commerciële oplossing voor een technisch probleem.

Bij trillende remmen moeten de schijven niet direct gedemonteerd worden. Door gebruik te maken van een eenvoudig meetklokje op een flexibel statief kan je heel snel vaststellen welke van de beide schijven de trilling veroorzaakt. Zet hierbij de meetstift van het klokje haaks op het remoppervlak van de schijf, zover mogelijk buiten het hart van de schijf. Wanneer bij het draaien van het gemonteerde wiel de uitslag van het meetklokje groter is dan +/- 0,2 mm dan heb je de boosdoener te pakken. Zet de stift van het meetklokje daarna recht op de smalle rand en meet de radiale slingering. Wanneer ook deze een uitslag vertoond van meer dan 0,2 mm dan is de schijf zelf niet krom maar waarschijnlijk niet zorgvuldig genoeg gemonteerd.

Demonteer na de meting de betreffende schijf en maak alle oppervlakken super schoon.  Monteer de schijf daarna zéér zorgvuldig en volg de instructies van de motorfabrikant v.w.b. aanhaalmoment(en) en aanhaalvolgorde. Monteer het wiel en controleer de axiale slingering opnieuw m.b.v. het meetklokje. Is de uitslag opnieuw te groot, demonteer dan de betreffende schijf en vraag een vervangende schijf voor garantie. Stuur bij de aanvraag voor garantie de gemeten slingerwaarden mee!

Onderstaand een beschrijving van TRWmoto met handige tips die betrekking hebben op remschijven van motorfietsen.

Tips om TRW motorfietsremschijven correct te monteren.pdf (1,06 mb)

Heb je nog vragen of opmerkingen m.b.t. remmen? Bel ons dan op 0512-541541 of mail ons gerust op info@nntg.nl. Dan helpen we je om samen je klanten veilig en vertrouwd te laten motorrijden. Dat doen we graag, want NNTG helpt mee!

 

 

 

Reacties zijn gesloten