Hoe spannend is de bandenspanning?

9. november 2016 12:27

Bandenspanning motorfietsZo nu en dan krijgen we een motorband terug voor een garantieclaim. Soms zijn ze niet helemaal rond en zit er hoogteslag in. Komt bij de beste merken voor en is gewoon garantie. Er komen zo nu en dan ook garantieclaims naar voren die door onze bandenleveranciers worden afgewezen.

Een foutieve bandenspanning is dikwijls de oorzaak van de garantieaanvraag. De noodzakelijke bandenspanning hangt samen met het gewicht wat de band moet dragen en de temperatuurontwikkeling. Een band die zwaarder wordt belast door extra bagage en/of passagier moet een hogere bandenspanning hebben. Wanneer er veel vermogen afgegeven wordt aan het wegdek dan wordt de temperatuur van de band ook (flink) hoger en zal de bandenspanning daardoor ook oplopen. Daarom zijn er ook sport/tour, race, adventure, custom en off roadbanden. Ieder voor z’n eigen toepassing en eigen optimale bandenspanning.

Een band met een te lage spanning wordt door het steeds maar inbuigen van het profiel gloeiend heet. Je ziet dan ook een afwijkend slijtagepatroon. Wanneer je klant dan de band op spanning brengt en daarna met een klacht komt lijkt het vanuit de band te komen. Bij dergelijke banden zie je vaak kleine haarscheurtjes in de zijwangen. Na demontage zitten er soms zelfs donkere (warmte)vlekken aan de binnenkant van de band. Dit duidt erop dat er met (veel) te lage bandenspanning is gereden.

Een band die te hard is opgepompt is té rond en moet de krachten daardoor op een veel te klein oppervlak verwerken. Het middenstuk slijt hierdoor heel erg snel. Ze zijn hierdoor ook veel kwetsbaarder voor insnijding, doorboring of zelfs breuk van het canvas. Door het te kleine contactoppervlak is de grip op de weg ook onvoldoende, met alle mogelijke gevolgen van dien!

De band is geen verlengstuk van de vering. We zien ook dat de bandenspanning soms wordt verlaagd om de motorfiets minder hard in de vering te laten zijn. Uit bovenstaande blijkt al dat dit niet de oplossing is voor een te harde vering. Stel de vering naar wens af of vervang de vering.
De band heeft ook geen functie om de zadelhoogte te verlagen. Wanneer een klant met te korte benen niet goed bij de grond kan verlaag dan de bandenspanning ook niet. Kijk of er mogelijkheden zijn om de zadelhoogte te verstellen of een ander zadel toe te passen. Wanneer dat allemaal niet mogelijk is zal je klant toch op zoek moeten naar een passende motor.

Let ook op dat bij vervanging van boutjes in de spatborden dat ze niet te lang zijn. Door het inveren kan de band dan net de schroefdraad raken en de band beschadigen. Het kan zelfs een klapband opleveren!

Het lijkt er wellicht op dat bovenstaande jou nooit zal overkomen. Toch krijgen we zo nu en dan garantieaanvragen binnen die op deze punten betrekking hebben. Doe je klant een plezier en controleer bij ieder bezoek aan je werkplaats de bandenspanning. Vertel waarom het zo belangrijk is. Je helpt dan je klant om tegen de laagst mogelijke kosten zo veilig mogelijk te kunnen blijven motorrijden. Ze zullen je dankbaar zijn en daardoor trouw blijven!

Heb je nog vragen of opmerkingen m.b.t. bandenspanning? Bel ons dan op 0512-541541 of mail ons gerust op info@nntg.nl. Dan helpen we je om samen je klanten veilig en vertrouwd te laten motorrijden. Dat doen we graag, want NNTG helpt mee!

 

 

Reacties zijn gesloten