Onderdeel past niet?

1. juni 2015 11:07

Het bouwjaar op het kentekenbewijs komt niet altijd overeen met het werkelijke bouwjaar van een motorfiets. Importeurs doen vaak een voorinkoop bij de fabrikant zonder dat men weet hoe lang dat men erover doet om deze bestelling te verkopen aan eindgebruikers via haar dealers. Het seizoen is vrij kort en de levertijd is lang omdat vele motorfietsen overzees worden geproduceerd. Daardoor kan een nieuwe motorfiets lang op voorraad staan voordat een kenteken wordt aangevraagd. Datum 1e registratie op het kentekenbewijs wordt daarom vaak als “bouwjaar” genoemd terwijl een opvolgend type dan ook al beschikbaar is.

Dit is regelmatig de oorzaak van het feit dat we het onderdeel retour krijgen met de mededeling “Past niet!” De motor is dan vaak een voorgaand type, een ander type wat ook in dat jaar geproduceerd werd of zelfs van een compleet ander “bouwjaar” of type. Fabrikanten leveren regelmatig na de vakantieperiode een nieuw type of een facelift van het bestaande type voor het komend seizoen.

Fabrikanten spreken van een “modeljaar” i.p.v. een “bouwjaar”. De motorfiets wordt daarom geleverd onder een typecode die samenhangt met één of meerdere jaren van productie. Een “bouwjaar” kan daardoor best bestaan uit twee of zelfs meerdere modeljaren.

Het vaststellen van het juiste modeljaar en type is heel belangrijk om de juiste motorfiets vast te stellen voordat je bijbehorende juiste onderdelen kunt selecteren. Wanneer je het juiste type hebt geselecteerd i.c.m. het juiste modeljaar en het onderdeel is gekoppeld aan de juiste motorfiets in de documentatie of webwinkel dan moet het passen! Dit geldt lang niet altijd voor customized bikes,  die uit verschillende samengevoegde types en/of modeljaren kunnen bestaan.

Hoe weet je nu welke motor je precies voor je hebt? De Internationale Organisatie voor Standarisatie (ISO 3779)  heeft vanaf 1980 eisen gesteld aan het framenummer voor motorfietsen die bestemd zijn voor Europese markt. Bij de meeste motorfietsmerken is de 4e t/m de 7e positie van het framenummer weergegeven als typecode. De 10e positie van in totaal 17 tekens in het framenummer geeft het modeljaar aan. Dit kan een getal maar ook een letter zijn zoals in onderstaand schema te zien is.

Voorbeeld; De BMW R1200RT met framenummer *WB103688997W03414* heeft als typecode K26 0368/0388 van modeljaar 2009.

Een aantal motorfietsmerken volgt deze ISO 3779 framenummercodering helaas nog niet. Je moet dan op zoek naar een typeplaatje of ingeslagen code aan het balhoofd of bijvoorbeeld onder de buddyseat. Door hier wat (kwali-) tijd aan te spenderen bespaar je jezelf en je klant veel ergernis doordat het juiste onderdeel wordt besteld. Dit verhoogt jouw tevredenheid over ons en komt ook de tevredenheid van jouw klant over jou ten goede. Klanten willen de reparatie in 1x goed uitgevoerd zien en zonder gedoe. Dat is regelmatig voor ons samen best nog een uitdaging!

Reacties zijn gesloten