Het geheim van de spanningsregelaar!

3. november 2014 10:08

Spanningsregelaar motorfiets doormeten

Accu’s en spanningsregelaars staan in de top 5 van retouren en garantie. Met name spanningsregelaars worden regelmatig retour gezonden zonder dat daar een bijzondere reden voor wordt aangevoerd. Deze worden dan gecrediteerd en (administratief) weer aan de voorraad toegevoegd. Wat wij echter niet weten is wat er precies met deze regelaar gebeurd is. Wij gaan er maar vanuit dat het allemaal wel goed zit. Hierdoor bestaat de kans dat je een regelaar binnen krijgt die door een collega motorbedrijf is gebruikt als testgereedschap en daardoor (bijna) defect is geraakt. Dat is geen kwaliteit en dat irriteert je als motorbedrijf. Je klant is er bovendien niet mee (van) gediend!

We krijgen ook regelaars voor garantie binnen die soms zwart verbrand zijn en zelfs behoorlijk stinken. Deze defecte regelaars worden lang niet altijd door de fabrikant vergoed omdat dit vaak een gevolg is van een oorzaak buiten de regelaar zelf. Dit kost zowel jou als ons veel tijd en geld en leidt tot ontevreden klanten in je werkplaats. Dit moeten we samen niet langer willen.

We zijn tot de conclusie gekomen dat er collega’s van jou zijn die de nieuwe regelaar regelmatig gebruiken als testgereedschap. De regelaar is veelal eenvoudig om te pluggen, even snel de spanning meten en klaar is Kees! Dat is de eenvoudigste methode van diagnose stellen. Maar is het ook de beste methode? Deze wijze van diagnose stellen is nl. de belangrijkste oorzaak van het feit dat de regelaar én de accu in de top 5 van garantie en retouren staan. Je zou er veel verstandiger aan doen om professioneel te gaan meten wat de oorzaak is en wat de gevolgen zijn.

Om dit probleem op te lossen moet je wel over de (basis)kennis beschikken om de laadinstallatie in z’n geheel goed door te kunnen meten. Die kennis blijkt niet bij al je collega’s voorhanden te zijn. Niet iedere monteur is goed in het elektrische gedeelte van de motorfiets. Ieder heeft zijn kwaliteiten! Het blijkt soms zelfs nog moeilijk te zijn voor een specialist om precies vast te stellen wat er aan de hand is.

Om je daarbij te helpen hebben we samen met onze leverancier een diagnose stappenplan uitgewerkt om hier beter mee om te kunnen gaan. Je vindt dit stappenplan met tips hieronder terug. Ook wanneer je al jarenlang ervaring hebt nodigen we je uit om e.e.a. nog eens door te nemen. Wanneer je minder ervaren bent en het stappenplan graag in herfst/winterperiode in de praktijk wilt uittesten begin dan met een motorfiets waar niks aan mankeert. Je kunt dan zelf storingen aanbrengen en meten wat het gevolg hiervan is.

Diagnose stappenplan motorfiets laadsysteem.pdf (396,71 kb)

Stroomschema voor diagnose van het laadsysteem.pdf (154,85 kb)

We hebben erover nagedacht hoe we de kwaliteit van geleverde spanningsregelaars beter kunnen garanderen. Het kan niet zo zijn dat je een regelaar ontvangt die de fabriek 100% heeft verlaten en bij jou via een collega (half) defect aan komt! Om dit te voorkomen worden alle regelaars en dynamo’s voortaan in een gesealde doorzichtige verpakking geleverd en van een waarschuwingssticker voorzien. Retour gezonden artikelen met een geopende gesealde verpakking kunnen daardoor helaas dan ook niet meer voor retour in aanmerking komen. Vanzelfsprekend geldt dat niet voor een garantie-aanvraag. We kunnen ze gewoon niet meer verkopen wanneer we voor kwaliteit gaan. En dat is precies wat jij en jouw klant van ons vragen!

Gebruik dus geen nieuwe spanningsregelaars meer als testinstrument. Test de laadinstallatie volgens bovenstaand stappenplan. Klanten eisen kwaliteit, willen de reparatie in één keer goed uitgevoerd zien, zonder gedoe en tegen de laagst mogelijke kosten. Door iets meer tijd te steken in de professionele diagnose bespaar je als vakman uiteindelijk tijd, geld en voorkom je irritatie tussen jou en je klant. Dit geeft een tevreden klant die graag (online) reclame voor jou maakt bij nieuwe en bestaande klanten. Tevreden klanten zijn loyaal en bovendien royaal en daar word je samen blij van!

Wanneer je nog opmerkingen of tips voor je collega’s of ons hebt schroom dat niet om ze hieronder te plaatsen. Je bent nooit te ervaren of te oud om te leren en kwaliteit kan altijd verder verbeterd worden. Samen kom je verderder! Voor vragen kan je bellen naar 0512-541541 of mailen naar info@nntg.nl.

 

 

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading