Zo stuur je klanten veiliger op weg!

14. juni 2014 06:56

Traction Skin Continental

Nieuwe motorbanden hebben een siliconenlaag en hebben daardoor de eerste kilometers weinig grip, vooral de zijdelingse grip, wat bij een motorfiets heel belangrijk is. Dat kan een gevaarlijke situatie opleveren wanneer net even teveel motorvermogen aan het achterwiel wordt afgegeven.

Hoe vaak heb jij al niet tegen klanten gezegd; Pas op met die nieuwe banden! Doordat je dit al heel vaak hebt gezegd is het routine geworden en heb je niet meer zoveel zin om dat hele verhaal steeds maar weer uit te leggen. Terwijl sommige klanten daar echt wel behoefte aan hebben en er klanten zijn die het verteld moet worden. Er staan genoeg YouTube filmpjes op internet die dat bewijzen!

Stel je voor dat je het niet meldt en je klant gaat onderuit, wat dan? Ben jij dan aansprakelijk voor de schade omdat je niet aan je zorgplicht hebt voldaan? Dat zou zo maar kunnen want de consument wordt in Nederland als onwetend beschouwd en jij als professioneel motorbedrijf hebt de plicht om de consument te informeren. Dat is ook de reden waarom bandenfabrikanten een sticker op de band plakken met een waarschuwing voor de eerste kilometers. Een sticker die jij er trouwens afhaalt bij montage en die je klant veelal niet te zien krijgt.

Waarom wordt de motorband eigenlijk nog steeds met die gevaarlijke siliconenlaag geleverd?

 

De band wordt onder hoge druk en temperatuur in een mal gevulkaniseerd. Hierdoor blijft het rubber plakken aan de mal zodat de mal moeilijk schoon te houden is en de band geen glad oppervlak krijgt. De mal wordt hierom steeds voorzien van een siliconenlaagje (net als boter in de koekenpan) zodat de band gemakkelijk wil lossen uit de mal. Doordat rubber altijd iets poreus is komen er daardoor naast siliconen op de band ook altijd siliconen voor in de toplaag. De siliconen geven de band meer uitstraling en beschermen het rubber tegen inwerking van stof wanneer ze nog “op de plank liggen”.

Conti past een nieuwe productiemethode op de Attack-serie toe waarbij geen siliconen meer worden gebruikt. De vulkanisatiemal heeft een soort van anti-aanbaklaag (teflonlaag  in een koekenpan) gekregen zodat de band gemakkelijk lost uit de mal en deze Ready2Ride is. Dit wordt TractionSkin genoemd en is daardoor veiliger voor de eerste kilometers.

Wat kan je er tegen doen?

 

Je kunt de band, na montage, even snel opschuren met grof schuurpapier om het ergste te verwijderen. Je moet je klant dan nog steeds informeren omdat er ook nog siliconen in de toplaag zitten die door warmteontwikkeling in de band moeten uitzweten. Daarom is voluit gas geven in bochten de eerste 100-150 km ook niet zo verstandig. Er zijn ook motorrijders die eerst even een zandpaadje rijden om de siliconen in het zand achter te laten. Naast het feit dat zand op een band ook gevaarlijk kan zijn, geldt ook hier dat de siliconen in de toplaag ook nu eerst nog aanwezig zijn.

De band bewerken met remreiniger of zelfs thinner is uit den boze. Het rubber wordt hierdoor aangetast wat ten koste gaat van de levensduur en kwaliteit (veiligheid) van de band. Koolwaterstoffen en rubber gaan nl. niet samen. Ook daarom worden de banden voorzien van siliconen om tijdens montage de band te beschermen tegen vet van je handen of werkplaatsvloer.

Het informeren en instrueren van je klant blijft dus voorlopig van belang. Je zou daarom ook een stuurhanger kunnen laten maken waarop het probleem kort wordt beschreven en je puntsgewijs aangeeft wat de motorrijder tijdens de eerste kilometers zelf kan doen om het risico van vallen te verkleinen.

Dit geeft in ieder geval dekking voor je zorgplicht richting de klant voor het geval het toch nog mis gaat. Gebruik dan in ieder geval grote en duidelijke  lettertypes. De gemiddelde motorrijder in Nederland is al bijna 50 en “die zijn van de leesbrilletjes”, die ze vaak niet bij zich dragen. Je hoeft dan weinig meer uit te leggen en kunt in dezelfde tijd ook andere belangrijke zaken met je klant bespreken. De kans is trouwens groot dat de stuurhanger ook bij andere motorrijders onder ogen komt. Ook zij hebben er behoefte aan om veiliger en tegen lagere kosten met plezier te gaan motorrijden!

Wil je als motorbedrijf meer informatie over motorbanden en hoe jij en/of je klant er beter mee om kunt gaan? Neem dan contact met ons op via info@nntg.nl of bel met 0512-541541. Heb je zelf uit ervaring nog meer tips om dit probleem te helpen oplossen? Laat dan gerust een reactie achter!

 

Reacties

26-6-2017 19:08:46 #

This is the right webpage for anybody who hopes to understand this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually will need to?HaHa). You definitely put a fresh spin on a topic that has been discussed for ages. Excellent stuff, just excellent!  Also visit my web blog ::  Milou SkinCare - http://www.socialmediatoday.com/users/brynnpaul889

Milou SkinCare United States

28-6-2017 6:53:22 #

In reality, VCE only measures a small part of intelligence, that's academic intelligence. The presidents that can meet inside our nation's capital are Peter Armacost of Forman Christian College (Pakistan), David D. It is additionally feasible that senior high school is sufficient of what is known as education to arrange you for the remainder of your health.  Here is my page:  Faculty of Education - http://www.ssru.ac.th

Faculty of Education United States

14-9-2017 16:22:22 #

I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was good. I don\'t know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!

http://amtech.vn/threads/de-phong-truoc-dich-vu-dich-thuat-cong-chung-khong-ban-goc.643759 United States

24-9-2017 9:55:29 #

Hi there, its good post regarding media print, we all know media is a enormous source of facts.

auto Ecu repair United States

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading