Zo veroudert benzine minder snel!

10. mei 2014 14:10

Motorbedrijven worden regelmatig geconfronteerd met motorfietsen waarbij het brandstofsysteem verstopt is geraakt door verouderde benzine. Dit speelt vooral bij motorfietsen tot bouwjaar 1990. Gezien het feit dat er nog vele motorfietsen van voor dit jaartal rondrijden is het nog steeds actueel. Carburateurrevisiesets worden daarom nog veel gevraagd waarbij de vraag de laatste jaren zelfs flink is toegenomen.

Met name na een langere periode van stilstand (winterstop) willen motoren niet meer aanslaan of goed lopen. Bij diagnose blijkt dan dikwijls dat het brandstof- systeem, met name de carburateur, verstopt is geraakt door vergomming van de benzine. Deze vergomming ontstaat doordat toegevoegde biobrandstof vocht bindt (hygroscopisch). De bacteriën uit deze biobrandstof en het vocht gaan samen met zuurstof van boven het vloeistofniveau in de tank reageren (oxideren). Je kunt dit vergelijken met een stuk ijzer wat snel roest in de vochtige buitenlucht. Wanneer de temperatuur dan ook nog ideaal is, zoals in je showroom of in een verwarmde opslagruimte, dan gaat dit proces heel snel.

Binnen 14 dagen kan benzine al tekenen van veroudering vertonen. Door deze oxidatie ontstaat een afzetting (vergomming), wordt de viscositeit van de benzine hoger en verzuurt deze zelfs. Inwerking van dit zuur op injectiesystemen, tanks (roest), aluminium-, rubberen- of kunststofleidingen kan dus ook problemen opleveren.

De motor moet dan dikwijls worden opgehaald wat voor de klant naast de onverwachte reparatiekosten vaak ook nog extra vervoerskosten met zich meebrengt. Zoals je weet komen storingen bij een motorfiets meestal voor wanneer het jouw klant absoluut niet past. Het geplande ritje met vrienden kan dan soms niet eens doorgaan. Daar worden je klanten niet blij van!

Enkele jaren geleden is op Europees niveau besloten om minimaal 5% biobrandstof (ethanol) toe te voegen aan de benzine. Men heeft dit besloten om de weg naar duurzame mobiliteit in te slaan. Maar echt duurzaam voor de motorfiets zelf is dit niet en maakt ook hier alcohol (ethanol) meer kapot dan je lief is. Dat geldt zeker wanneer men straks 10% ethanol wil gaan toevoegen. Dit is nu al te koop onder de codenaam E10, met name in het buitenland.

Je klanten kunnen het probleem grotendeels voorkomen door de motor altijd af te tanken, direct na een rit. Door de warmte van het motorblok wordt de brandstof en de lucht boven de brandstof ook warm zodat veel vocht wordt opgenomen dat na afkoeling condenseert tegen de wand van de tank en in de benzine loopt. Je hebt nu wel begrepen dat je vocht in de benzine en lucht (zuurstof) boven de benzine zoveel mogelijk moet vermijden. Door de tank volledig af te vullen geef je vocht en zuurstof weinig kans!

Houd er rekening mee dat het probleem altijd ontstaat nadat de motor langere tijd stil heeft gestaan. Tijd is in combinatie met andere genoemde factoren een bepalende factor. Daarom heeft Putoline additieven (conserveringsmiddelen) ontwikkeld die je kunt toevoegen waardoor dit proces wordt vertraagd. Het voorkomt het dus niet! Daarnaast hebben ze middelen ontwikkeld die het brandstofsysteem reinigen en de verzuring neutraliseren.

Nu denk je misschien; Ach laat ze toch lekker E10 gaan tanken dan voer ik de reparatie wel uit en stuur een factuur! Deze denkwijze is niet langer houdbaar en is van vóór de crisis en vóór het internettijdperk. Er is een duidelijke trend dat jouw klanten willen besparen op kosten van motorrijden. Ze willen gewoon meer verschillende dingen met een Euro kunnen doen. Ze informeren zich volop op het internet en zullen er steeds vaker achter komen dat ze niet voldoende zijn voorgelicht. Dit kan betekenen dat ze voortaan voor een ander motorbedrijf gaan kiezen die ze beter helpt om met minder kosten en met meer plezier te kunnen motorrijden!

Je zou je klanten daarom het beste het volgende advies kunnen verstrekken;

*tank de motorfiets altijd volledig af na een rit
*gebruik in het geheel géén E10
*Euro 98 of 100 helpt ook niet want dit is opgewaardeerde (octaangetal) Euro 95 mét ethanol
*voeg vóór een langere periode van stilstand een conserveringsmiddel toe
*voeg tijdens het seizoen een reinigingsmiddel toe
*wanneer je klant helemaal van het probleem verlost wil zijn, tank dan Aral Ultimate 102  (Duitsland) of Aspen (te koop bij grasmachine- of kettingzaagreparateurs) die beide alcoholvrij zijn.

Dit advies geeft je klant meer vertrouwen in jouw motorbedrijf en geeft kans op twee extra contactmomenten met je motorbedrijf zodat je extra mogelijkheden krijgt om te verkopen. Daar zit volgens ons meer toekomst in dan gewoon maar domweg repareren.

Kortom je zou er dus goed aan doen om je klanten proactief te helpen om het probleem te voorkomen zodat ze met minder kosten en met meer plezier kunnen blijven motorrijden. Dat is ons gezamenlijk belang. Informeer ze over het aftanken na de rit, door geen E10 te tanken en door in het voorseizoen een reiniger en in het naseizoen een conserveringsmiddel toe te voegen. De kans is trouwens groot dat ze dit advies (online) met motorvrienden gaan delen en jij meer beschermingsmiddelen gaat verkopen en er zelfs nieuwe klanten door kunt krijgen!

Wil je meer informatie over het verbeteren van klantenbinding of het krijgen van meer nieuwe klanten in je werkplaats?  Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@nntg.nl of bel 0512-541541. N.N.T.G. maakt dan op korte termijn een afspraak zodat we samen kunnen kijken hoe we jou kunnen helpen aan meer klanten met minder moeite!


Heb je nog waardevolle toevoegingen voor je collega’s over dit onderwerp? Schroom dan niet om ze onder dit artikel achter te laten!

 

Reacties

27-5-2017 21:43:09 #

Excellent beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog website? The account aided me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept  Look into my web blog:  locksmith san antonio - http://accesskeyservicetx.com/safes/Tel:2108295397

locksmith san antonio United States

28-8-2017 21:28:38 #

This blog was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Thanks a lot!  my webpage  Аренда квартир в Аликанте - www.jdfsyj.com/.../index.php?page=1&id=93732

Аренда квартир в Аликанте United States

24-9-2017 5:34:45 #

Hello! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a extraordinary job!

Accelerator Problems United States

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading