Neem jij nog extra voorraad onderdelen in het voorjaar?

18. maart 2014 07:22

In het voorjaar is het bij veel motorbedrijven de gewoonte om extra voorraad op de plank te leggen. De motorwereld komt na “de winterslaap” weer tot leven waardoor de vraag naar motorfietsonderdelen eveneens opleeft. De accu, olie en filters e.d. zijn op dit moment bijzonder populair. Nu het (ineens) druk is wil je ‘niet naast grijpen’. Maar is dit allemaal (nog) wel nodig of verstandig?

Het voordeel van extra voorraad nemen is dat je risico op 'niet kunnen leveren' klein is. Je klant is verwend en wil het nú hebben want anders gaat hij naar de (online) concurrent. Wanneer het onderdeel bij jou op voorraad ligt dan heb je bovendien het voordeel dat je direct kunt doorwerken. De motor staat al op de brug zodat dit tijd bespaart. En tijd is geld, zeker wanneer het erg druk is. Je kunt het onderdeel bovendien aan je klant tonen wat extra vertrouwen geeft. Je klant vraagt zich nl. doorgaand af; Ben ik hier (nog wel) aan het juiste adres voor onderhoud aan mijn motorfiets?

Het (extra) op voorraad nemen van onderdelen heeft ook een aantal nadelen die je wellicht doen besluiten om minder of voor sommige delen zelfs helemaal geen voorraad (meer) te nemen. Zo moet de voorraad worden betaald wat een beslag legt op je beschikbare werkkapitaal. Wat je aan kapitaal aan onderdelen hebt besteed kan je niet meer besteden aan voorraad motorfietsen of kleding. Het op voorraad nemen kost bovendien extra tijd en geld om te beheren. Zo moet je het geleverde pakket uitpakken en de bestelde delen in het magazijn leggen om later bij verkoop weer uit het magazijn gehaald te worden. Je moet deze voorraad bovendien registreren in je voorraadsysteem anders weet je niet wat je op voorraad hebt. Ook het jaarlijkse of maandelijkse tellen voor de balans kost tijd. Je magazijn kost bovendien tijd om het netjes en overzichtelijk te houden en te voorzien van labels. Voor de ruimte die het inneemt moet je bovendien huur of hypotheek betalen.

Nu zijn de meeste motorfietsonderdelen niet aan bederf onderhevig maar je ziet hier en daar toch nog wel regelmatig onderdelen liggen die er al een tijdje liggen. En dat is soms zacht uitgedrukt! Gevulde accu’s zijn wel degelijk aan bederf onderhevig. Ze verliezen capaciteit en moeten daardoor regelmatig worden bijgeladen wat lang niet altijd gebeurt. Je biedt je klant bovendien geen kwaliteit door een onvoldoende geladen accu te monteren of mee te geven. Het zijn juist deze accu’s die regelmatig voor garantie worden aangeboden. Het aanvragen van garantie en extra de- en montage kost je tijd en daardoor geld. De op voorraad staande accu vraagt dus extra aandacht in je magazijn.

De omloopsnelheid per artikel is een belangrijke graadmeter voor efficiency van je magazijn. De omloopsnelheid is het aantal maal dat een bepaald artikel per jaar wordt verkocht. Wanneer je een bepaald oliefilter 80 keer per jaar verkoopt en er gemiddeld 10 stuks van op voorraad hebt dan is de omloopsnelheid 8. Voor optimaal voorraadbeheer zijn er een paar vuistregels; Wanneer de omloopsnelheid van een bepaald artikel groter is dan 5 dan heb je te weinig voorraad en wanneer de omloopsnelheid kleiner is dan 3 dan heb je teveel van dit artikel op voorraad. Voor accu’s en batterijen geldt een verstandige omloopsnelheid van minimaal 6.

Je kunt de omloopsnelheid ook optimaliseren door het seizoengericht toe te passen. In het hoogseizoen (vanaf maart) kan je een omloopsnelheid aanhouden van bijvoorbeeld 3,5 zodat je ruim voldoende voorraad aanhoudt. De voorraad die hiermee overeenkomt deel je in het laagseizoen (vanaf oktober) door 2. Het voordeel hiervan is dat je kapitaalbeslag gemiddeld kleiner is en je op balansdatum 31 december een veel lagere voorraad hebt. Dit zal je bank ook zeker aanspreken. De bank zal zich zorgen gaan maken wanneer de gemiddelde omloopsnelheid van je totale onderdelenvoorraad onder de 3,5 komt. Dit kan je (accountant) uitrekenen door de kostprijs onderdelen te delen door de gemiddelde voorraad (voorraad begin boekjaar plus voorraad eind boekjaar gedeeld door twee).

Heb je er wel eens aan gedacht om je magazijnvoorraad te laten screenen door je onderdelenleverancier? Zij hebben een schat aan kennis en ervaring en kunnen je goed adviseren over de ideale voorraad voor jouw motorbedrijf. Onderdelenleveranciers zijn bovendien al lang geen groothandel meer, ze zijn jouw magazijn ‘binnen handbereik’. Ze kunnen dagelijks  onderdelen leveren zodat je kapitaalbeslag zo klein mogelijk is, je er zo weinig mogelijk werk van hebt en het ruimtebeslag ook zo klein mogelijk is. Door de hoeveelheidskorting op alle onderdelen is voorinkoop ook al niet meer noodzakelijk omdat onderdelen per stuk nu net zo interessant zijn als in de massa. Zo is dagelijkse levering al kostenvrij (franco) wanneer je meer dan € 10.000 netto in bestelling hebt genomen in 2013.

Wil je tijd en kosten besparen in je onderdelenmagazijn of meer informatie ontvangen over optimaal magazijnbeheer?  Laat dan het magazijn van je motorbedrijf eens gratis door een specialist onder de loep nemen. Mail naar info@nntg.nl of bel 0512-541541. N.N.T.G. maakt dan op korte termijn een afspraak om samen te kijken hoe je op je voorraadkosten kunt besparen en de servicegraad en kwaliteit naar je klanten kunt verbeteren.

Heb je nog op- of aanmerkingen of waardevolle toevoegingen voor je collega’s? Schroom niet om ze onder dit artikel achter te laten!

 

Reacties

23-5-2017 12:47:19 #

Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog jump out. Please let me know where you got your theme. Many thanks  Look into my web page :: pope francis ( adventmessenger.org/.../gays-lesbians-transgender - adventmessenger.org/.../ )

http://adventmessenger.org/category/gays-lesbians-transgender United States

6-9-2017 17:42:30 #

Appreciate the recommendation. Let me try it out.  My web page ::  amazon inventory turnover Ratio - http://doc.Gov2.cs.ui.ac.id/index.php/User:TiffaniSpangler

amazon inventory turnover Ratio United States

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading