Is het dieptepunt nu eindelijk bereikt?

13. september 2013 09:42

Economisch dieptepunt bereikt?

Je leest het regelmatig in de krant; weer minder nieuwe auto’s en motoren verkocht! Dat wekt bij de gemiddelde consument niet direct de lust op om de showroom te bezoeken voor aankoop. Ik kan mij goed voorstellen dat auto- en motordealers er soms moedeloos van worden wanneer ze een verkoopdaling tot 32% onder ogen krijgen.

De occasionhandel staat ook al langere tijd onder druk maar kabbelt nog steeds door met een verkoopdaling van ‘slechts 3,3%’ t/m augustus. Geen wonder dat steeds meer dealers meer aandacht aan occasions gaan besteden. Het is dan ook logisch dat het rendement bij de afdeling verkoop zwaar onder druk staat.

Al langere tijd was alleen de verkoop een zorgenkind. Gelukkig werd er in de werkplaats altijd nog goed geld verdient. Door technologische vooruitgang en de aanhoudende crisis, waardoor de consument ook hier de knip scherp in de gaten houdt, loopt de omzet volgens het CBS met +/- 6,5%  terug en komt de marge onder druk door acties van intermediairs als nieuwe online toetreders in de reparatie- en onderhoudsmarkt.

Maar wat heeft Prinsjesdag dit jaar op dit gebied voor jou in petto? Hoewel er een embargo rust op de informatie van de (gevolgen van) de troonrede is al wel duidelijk dat bezuinigingen het sleutelwoord zal zijn. We weten allemaal dat dit geen kooplust opwekt. We moeten er dus maar van uitgaan dat de omzetresultaten van 2014 direct nog niet veel beter zullen zijn dan dit jaar. Transparantie op internet zal zich nog verder uitbreiden zodat er van rendementsverbetering nog geen sprake kan zijn. Het lijkt er dus op dat het dieptepunt nog steeds niet in zicht is.

Het is voor het eerst dat BOVAG aangeeft dat er niet voor alle 3.400 merkonafhankelijke leden een plaats in de markt is in de toekomst. Dat er dealers(vestigingen) moesten afvloeien, dat wisten we al. Dat gaat nu ook gelden voor onafhankelijken in de auto- én motorbranche. Er zijn gewoon teveel aanbieders in een aanhoudende krimpende markt.

Daarom is het verstandig om je bedrijfsmodel tegen het licht te houden en eens goed te kijken waar jij het beste geld kunt verdienen en waar je momenteel verlies lijdt. Je komt er dan misschien achter dat het voor jou beter is om te stoppen met verkoop of je juist helemaal te richten op verkoop, dat geldt ook voor verhuur, brandstofverkoop en kleding voor motorfietsbedrijven. Wacht niet langer af en breng je bedrijf helder in beeld en maak op basis daarvan een duidelijke weloverwogen keuze. Alleen dán zijn er kansen voor een duurzame toekomst van je mobiliteitsbedrijf.

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading