Mobiliteitsbedrijven hebben de toekomst!

14. juni 2013 11:52

Motoren in de showroom

De automobilist wordt mobilist, jongeren zijn mobiel met hun smart Phone en hebben steeds minder belangstelling voor de auto. Men wil zich op verschillende manieren verplaatsen om zo snel en prettig mogelijk tegen zo laag mogelijke kosten ter plekke te zijn. Het gebruiksgemak wordt belangrijker dan het bezit. Deze variabele behoefte is kansrijk voor o.a. de  verhuurmarkt.

Steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers een mobiliteitsbudget in combinatie met of in plaats van een leaseauto. Het zijn allemaal signalen die erop wijzen dat consumenten bezig zijn hun gedrag te wijzigen. Je zou je daarom misschien wel af moeten vragen of het huidige bedrijfsmodel van jouw auto-of motorbedrijf nog wel toekomstbestendig is? Is de vertrouwde combinatie verkoop/werkplaats van alleen maar auto’s of motorfietsen straks nog wel zo interessant?

Op het platteland zal de auto als primair vervoermiddel in eigendom nog wel een tijdje stand houden. In de stad daarentegen zal die situatie eerder gaan wijzigen. Parkeerproblemen, milieuzones en gewijzigde consumentenvoorkeuren zullen het bezit van auto’s, die veel ruimte en kapitaalbeslag innemen, terug gaan dringen zo is de verwachting. Dit biedt kansen voor voertuigen die minder (financiële) ruimte innemen zoals (elektrische) fietsen, scooters en motorfietsen. Met name wanneer deze voertuigen aangeboden worden in een verhuurconstructie.

Je zou er eens over na kunnen denken om een gecombineerd mobiliteitsbedrijf te maken waarin zowel tweewielers als auto’s kunnen worden gekocht, onderhouden én verhuurd. Daar zijn al wel voorbeelden van. Je sluit je dan aan bij een beweging die duidelijk waarneembaar is. 

Het is niet voor niks dat Greenwheels  PON en Volkswagen AG als belangrijkste aandeelhouders heeft en Mercedes-Benz Smarts onder het Car2go label succesvol verhuurt in Amsterdam. Wie zou het onderhoud van die auto’s doen denk je? Het zou mij niet verbazen dat deze aanbieders straks ook iets met tweewielers gaan doen. Waarom zou Pon inmiddels al (mede-)eigenaar zijn van drie fietsenmerken?

Wil je meer weten over de voordelen van het mobiliteitsbedrijf van de nabije toekomst? Laat mij je dan in een dag helpen de voordelen voor jouw bedrijf in kaart te brengen, de benodigde investeringen in mensen en middelen te inventariseren om tenslotte de winstgevendheid te kunnen beoordelen. Je kunt me bereiken op 06-53312194, via Twitter op @Mobilica of stuur gewoon een e-mail naar jan.de.vries@middenduin.nl. Ik neem dan direct contact met je op.

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading