Zeven trends voor het autobedrijf in 2013

13. februari 2013 09:42

Zeven trends voor het autobedrijf

Ben je een trendzetter of een trendvolger? De wereld om ons heen verandert zo snel  waardoor je als voormalig trendvolger nu ook trendzetter zal moeten zijn. Vasthouden aan oude beproefde manieren om met mensen en middelen om te gaan slaan niet meer aan.

De Rabobank heeft een zevental trends geformuleerd voor het MKB die ik heb vertaald naar de autobranche. Trends die  morgen standaard van toepassing zullen zijn maar vandaag al waarneembaar.

Trend 1; De klant verandert

De moderne consument kiest voor gemak maar wil er niet (meer) voor betalen. Je moet met totaaloplossingen komen die gebruiksklaar zijn. De consument wil genieten en heeft een hekel aan drempels die hem/haar hinderen in het gebruik of toegang. Dat doen we bijvoorbeeld al door haal- en brengservice aan te bieden en/of het wassen van de auto na een onderhoudsbeurt. Daar liggen voor ons nog best wat kansen. Je moet alleen weten wat klanten graag willen. Kies een doelgroep en wees heel duidelijk wat je deze doelgroep te bieden hebt. Zou social media hier oplossingen kunnen bieden?

Trend 2; Groen=poen

Groen, duurzaam en verantwoord zijn al bijna geen trends meer maar eisen die de consument nu al stelt, ook aan het autobedrijf. Kijk maar eens naar de auto’s die goed verkocht worden. Ze zijn kleiner (verantwoord), stoten minder CO2 uit (groen) en zijn door langere onderhoudsintervallen en materiaalkeuze duurzaam (voor hergebruik geschikt). De APK-actie van Bovag  (steunen Johan Cruijff Foundation) om verantwoord te ondernemen sluit hier ook heel goed bij aan. Misschien is een certificaat “Erkend Duurzaam” toch niet zo’n gek idee!

Trend 3; Ik wil het nu

Het internet en vooral mobiel internet bieden consumenten de mogelijkheid om zich te informeren of te kopen op tijdstippen en plaatsen waar het hen past. Ze gaan uit van goede kwaliteit en service en vragen anderen (liefst vrienden) naar hun ervaringen. Je website moet dus tiptop in orde zijn, goed vindbaar, mobiel leesbaar  en als verkooptool inzetbaar.  Zorg voor een koppeling tussen online en offline zodat je altijd aan de behoefte van je klant kunt voldoen. Voldoet jouw website al aan deze eisen en werk je al volop met online reviews?

Trend 4; Voel het verschil

Consumenten worden in belangrijke mate gestuurd door hun beleving. Daarom ziet een Mercedes-Benz dealer er ook anders uit dan de garage op de hoek. Wanneer ze van gedaante zouden wisselen zouden ze beide veel klanten gaan verliezen. Je autobedrijf moet er dus uitzien zoals je doelgroep dat graag wil. Beleving heeft ook alles te maken met de manier waarop je zowel offline als online met klanten omgaat en de mogelijkheden die je biedt om hun behoeftes in te vullen.  Probeer de zintuigen van de klant te prikkelen door bijvoorbeeld de matten even uit slaan, asbakje te legen en wat Febreze te spuiten op de bekleding van de stoelen. De klant ziet en ruikt dan dat de onderhoudsbeurt is uitgevoerd. In en vanuit de showroom maken we veel gebruik van foto's. De populariteit van You Tube geeft aan dat we zolangzamerhand moeten bewegen naar video.

Trend 5; Hebben maar niet houden

Het in het bezit hebben van een auto brengt ook de nodige problemen met zich mee. Waar kan ik parkeren, wat zijn de total costs of ownership, ik besteed het investeringsbedrag liever anders etc. Bezit wordt steeds minder belangrijk t.o.v. dagelijkse toegankelijkheid.  Autodelen, huren op maat en mobiliteitsbudgetten hebben de toekomst. Vooral in stedelijke gebieden en onder jongeren. De auto is zijn functie als statussymbool langzaam maar zeker aan het verliezen. Zouden occasions die moeilijk verkoopbaar zijn hier ook een functie in kunnen vervullen? Afschrijven doen ze toch!

Trend 6; Doe het samen

Het artikel “Dealers te koop of te huur voor universelen” is een mooi voorbeeld van samenwerking met andere aanbieders om van bedreigingen kansen te maken. Je zou zelfs als merkonafhankelijk autobedrijf met een dealer kunnen samenwerken onder één dak. Jij de sales van occasions en zij de aftersales  of andersom.  Wellicht een oplossing voor de hoge huisvestingskosten en vermindering van het showroomoppervlak in Nederland.  Je kunt ook denken aan verticale samenwerking met je klant. Zo heb ik onlangs, via Survey Monkey , voor een autobedrijf het advies van klanten gevraagd om de gewenste toekomstkeuzes voor dit bedrijf vast te stellen. De reacties waren overweldigend, concreet en heel bruikbaar. Het hielp de ondernemers om twijfel plaats te laten maken voor een zelfverzekerde klantgerichte keuze.

Trend 7; Klanten kennen geen grenzen

Misschien heb je zelf al wel online  iets besteld buiten onze landsgrenzen of dat je auto’s hebt geëxporteerd of geïmporteerd.  Voor ons en de consument al de normaalste zaak van de wereld. Waarom zouden buitenlandse consumenten dan niks bij jou willen kopen? Er zijn al genoeg autobedrijven die zelf of via bijvoorbeeld www.exportwagen.eu adverteren op www.mobile.de  om voertuigen internationaal aan te bieden.

We zijn dus al behoorlijk verandert in ons gedrag en moeten ook blijven veranderen zolang onze klanten dat ook doen. Ga er maar vanuit dat dit de nieuwe werkelijkheid is. Klantgericht veranderen is de standaard anders doe je al snel niet meer mee!

Heb je moeite met veranderen maar wil je wel graag?  Vraag mij dan om je te helpen in dit proces. Ik help je dan in een dag om klantgerichte veranderingen in gang te zetten die precies bij jou (autobedrijf) en jouw klanten past zodat je de aansluiting niet gaat missen. Bel mij op 06-53312194, Twitter mij op @Mobilica of stuur gewoon een e-mail. Ik neem dan direct contact met je op.

 

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading