Hoe interessant is Twitter voor jou?

13. februari 2013 09:44

Zin en onzin van Twitter voor het autobedrijf

Twitter, wat kan ik ermee en wat moet ik ermee? Een vraag die ik regelmatig voorgeschoteld krijg. Wanneer ik dan vraag waarom je op Twitter aanwezig zou moeten zijn dan komt daar meestal geen helder antwoord op.

Er zijn steeds meer autobedrijven die ik als volger heb kunnen aanklikken op Twitter. Regelmatig stuurt Twitter mij een lijstje met aanbevolen accounts die passen bij de mensen/bedrijven die ik al volg. Dit zijn voor het overgrote deel autobedrijven of mensen die werkzaam zijn in automotive. Daar ben ik heel blij mee want dat is nl. de doelgroep waar ik mij op richt en graag mee wil communiceren. Door een doelbewuste keuze te maken wie ik wel en niet volg weet Twitter precies wie ze mij moeten aanbevelen om te volgen.

Wanneer ook jij veel autobedrijven gepresenteerd krijgt om te volgen dan heb je een probleem. Ik kan mij in de meeste gevallen nl. niet voorstellen dat andere autobedrijven jouw doelgroep zijn om iets aan te verkopen. Twitter is vooral een online systeem om contact te onderhouden met je (potentiële) klanten. Het volgen van andere autobedrijven (concurrenten) is dus niet echt handig.

Kijk zelf maar eens naar je eigen volgers en degene die jij volgt. Wanneer het overgrote deel ook autobedrijven zijn dan is iedere minuut die je vanaf nu nog aan Twitter besteedt verspilde tijd.  Ik zou je aanraden om eerst eens vast te stellen wie je wilt volgen, waarom en welke boodschap je wilt overbrengen. Ontvolg dan iedereen die niet in dat plaatje past.  Ga op zoek naar je klanten op Twitter en ga die volgen. Je krijgt dan een schat aan informatie die je kan helpen om klantgerichter te werken zodat je meer omzet bij bestaande klanten kunt krijgen.

De geplaatste berichten op Twitter zijn meestal ook niet gericht op de doelgroep. Er worden auto’s  aangeboden waar 99% van de volgers niet op zit te wachten. Sterker nog, het is irritant en wordt gezien als spam.  Daarom worden deze berichten op Twitter ook steeds minder vaak gelezen, laat staan dat ze geretweeted worden. Volgers denken altijd; What’s in it for me? Bij iedere plaatsing van een bericht moet je dat voor ogen hebben. Plaats dus berichten die gericht zijn op het mogelijke voordeel van  je volgers en niet voor jezelf. Die berichten worden dan steeds vaker gelezen en zelfs geretweeted naar volgers van je doelgroep. Zij willen je dan ook volgen om voortaan direct het voordeel wat jij te bieden hebt te ontvangen. Zo kan Twitter je o.a. helpen aan meer nieuwe klanten.

Conclusie; Meedoen aan Twitter heeft geen enkele zin wanneer je geen duidelijk doel hebt en de verkeerde Twitteraars (doelgroep) volgt. Volg alleen voor jou interessante Twitteraars (vooral klanten) en stuur berichten die gericht zijn op het voordeel van deze doelgroep. Slechts 1 op de 5 berichten mag in jouw belang zijn (bijv. aanbieding) Dan krijg je na verloop van tijd vanzelf dagelijks een lijstje met aanbevolen met voor jou interessante Twitteraars om te volgen die steeds beter binnen jouw doelgroep passen en waar je ook zaken mee kunt doen. Misschien werkt een bezoek aan mijn Twitteraccount verhelderend. Beoordeel degenen die ik volg en welke boodschappen ik in hun belang verstuur.

Wil je ook meer voordeel uit Twitter halen? Vraag mij om je te helpen om meer nieuwe klanten en meer omzet bij bestaande klanten te krijgen door verstandiger om te gaan met Twitter. Bel me op 06-53312194, stuur een Twitterbericht  op @Mobilica of een mail via jandevries@mobilica.nl. Ik neem dan direct contact met je op.

Reacties

18-2-2013 6:36:21 #

Zeven trends voor het autobedrijf

Zeven trends voor het autobedrijf

Mobilica weblog

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading