Dealers te koop of te huur voor universelen!

13. februari 2013 09:39

Oplossing voor teveel dealer showrooms in Nederland

Het rendement van een gemiddelde autodealer is op een absoluut dieptepunt beland. Op dit moment is de crisis en alles wat daarmee samenhangt de belangrijkste oorzaak. Maar ook voor de crisis was er al een rendementsprobleem. Het probleem speelt zich voornamelijk af op het gebied van sales vanwege hoge huisvestingskosten en de flinterdunne marges.

Vele importeurs hebben het aantal contractpartners al teruggebracht. Het zijn er nu bijna 19% minder dan in 2005. Het aantal outlets is echter gedaald met iets meer dan 17%. In 2005 werden er gemiddeld 156 nieuwe auto’s per outlet verkocht en vorig jaar 200 stuks. Voor een gezonde bedrijfsvoering moet dat toch echt wel richting de 300. Er moeten dus nog meer showrooms verdwijnen.

Veel dealers houden nog krampachtig vast aan het model om zo dicht mogelijk bij de klant te zitten terwijl de klant best bereid is om een redelijke afstand af te leggen naar de showroom. Maar dat is niet het enige probleem. Door de vastzittende vastgoedmarkt is een garagepand moeilijk te verkopen. Vele auto-ondernemers zien het daarom nog maar even aan, wat ook goed te begrijpen valt.

Voor aftersales is het wel belangrijk om zo dicht mogelijk bij de klant te zitten. Er zit dus een spanningsveld tussen aftersales en sales, dichtbij en verder af (kosten). Deze bedreiging voor het dealerkanaal kan voor een aantal merkonafhankelijke autobedrijven best eens een kans zijn. Waarom zou je als autohandelsbedrijf de showroom van deze dealer niet huren of overnemen? De dealer kan dan aftersales in de buurt blijven aanbieden terwijl de huisvestingskosten van beide behoorlijk dalen.

Waarom zou je als dealerbedrijf niet eens gaan praten met een merkonafhankelijk autobedrijf over samenwerking onder één dak?  Misschien wel onder jouw dak als dealer, verhuurd of verkocht om service in de buurt aan jouw klanten te kunnen blijven bieden. Er zijn meer mogelijkheden dan we zelf denken. Naast innovatieve marketing zijn samenwerken, overnemen of stoppen de opties die voorliggen om te komen tot een duurzaam rendement in de branche. Dat geldt niet alleen voor dealers op dit moment maar zeker ook voor merkonafhankelijken op korte termijn. Er zijn gewoon teveel autobedrijven in Nederland, dat staat als een paal boven water.

Zie je ook in dat er bij jouw autobedrijf iets moet gebeuren om rendabel te kunnen zijn? Zoek je iemand die  (discreet) in gesprek kan gaan met een overname- of samenwerkingskandidaat? Laat mij je dan helpen om de weg vrij te maken naar een duurzaam rendement. Bel mij op 0512-301886, Twitter mij op @Mobilica of stuur een e-mail naar jandevries@mobilica.nl. Ik neem dan direct contact met je op.

 

 

Reacties

18-2-2013 6:46:19 #

Zeven trends voor het autobedrijf

Zeven trends voor het autobedrijf

Mobilica weblog

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading