Marktbewegingen in 2013

8. januari 2013 06:20

Marktbewegingen 2013 bij autobedrijven

In 2012 waren er behoorlijk wat marktbewegingen vast te stellen. Zo was de nieuwverkoop 9,6% lager dan in 2011 waarvan het tweede halfjaar zelfs 25% minder. De eindsprint van registraties in december van auto’s met een lage bijtelling wijst erop dat we geen hoge verwachtingen mogen hebben van de januari registraties.

Experts verwachten in 2013 een totaalmarkt van slechts +/- 450.000 nieuwe auto’s. Dit zouden er dan weer 10% minder zijn t.o.v. 2012 en zelfs 19% minder t.o.v. 2011. Al met al geen positieve berichten voor het komend jaar. Fiscaliteiten en economisch vertrouwen hebben grote invloed op de markt. Dat heb je de laatste jaren goed kunnen waarnemen.

Autodealers gaan dus nog een mager jaar tegemoet. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat nieuwe auto’s steeds minder onderhoud nodig hebben en er een verschuiving is naar het merkonafhankelijke kanaal in aantal APK’s en onderhoudsvolume.

Kan er bij de merkonafhankelijken dan de vlag uit? Nee, ook zij staan onder druk vanuit een snel groeiend aantal universelen aan de onderkant van de markt. De budgetgarage is behoorlijk populair, vooral bij particulieren. Je ziet ook steeds meer alochtonen die succesvol zijn als budgetgaragist.

Ook de export was booming in 2012. Je ziet wel dat de groei in Q4 al behoorlijk is afvlakt. De totale groei was in 2012 18,5% terwijl de groei in het laatste kwartaal nog maar 1,2% bedroeg. Dit geeft waarschijnlijk aan dat het maximum is bereikt. Dat kan ook niet anders. Doordat er een vacuum ontstaat in jong gebruikte auto’s worden ze vanzelf duurder en zal Nederland minder interessant zijn als exportland. Onze blikprijs (excl. BPM) is zolangzamerhand genivelleerd op Europees niveau.

Op de onderhoudsmarkt verwacht ik binnenkort heftige bewegingen in de marges van onderhoudsbeurten. Je ziet daar duidelijk een neergaande prijsspiraal. De goudkleurige olie wordt nu nog met zeer interessante  marge verkocht. Ik denk dat daar binnenkort wel verandering in komt nu de onderhoudsmarkt krimpt bij dealers én merkonafhankelijken.

Je zult dus meer klanten moeten krijgen om dezelfde omzet en ook dezelfde absolute marge te kunnen behouden. De kosten zullen zeker niet meer dalen. Effectieve marketing bedrijven om dit te bewerkstelligen is de enige uitweg om op den duur niet tot de afvallers te behoren. Dat staat als een paal boven water.

Wil je ook meer aan marketing gaan doen om onderscheidend te zijn t.o.v. je concurrenten? Vraag mij om je te helpen om meer nieuwe klanten en meer omzet bij bestaande klanten te krijgen. Bel me op 06-53312194, stuur een Twitterbericht  op @Mobilica of een mail via jandevries@mobilica.nl. Ik neem dan direct contact met je op.

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading