Mailingen die wel werken!

8. januari 2013 11:20

Gedrukte mailing voor het autobedrijf

Tot maart 2007 werd er volop gewerkt met (APK-)mailingen van adressen die op een of andere wijze van het kentekenregister afkomstig waren. Als gevolg van privacywetgeving was dit bestand vanaf die tijd niet meer met verse registraties beschikbaar. Het bestand verouderde snel zodat er nu alleen nog adressen beschikbaar zijn waarvan de bewoner al meer dan zes jaar niet meer verhuisd is en nog steeds dezelfde auto in bezit heeft. Mailingen aan deze adressen leveren daarom nauwelijks nog iets op.

Door moderne ICT-toepassingen op internet is het toch weer mogelijk geworden om adressen van verse registraties te verkrijgen. Deze wijze van handelen valt zelfs geheel binnen de huidige privacywetgeving. Maar daarmee is nog geen succes verzekerd, zo is mij de afgelopen maanden gebleken. Er komt meer bij kijken dan een adres aan een brief of leaflet te koppelen en deze op hoop van zegen te versturen.

De mailing moet de aandacht van de ontvanger trekken en moet aanzetten om in actie te komen. De mailing moet de ontvanger “beraken” (combinatie van bereiken en raken). Ook ik krijg nog steeds veel aanbiedingen van diverse regionale retailers in de bus die mij niet beraken. Het zijn “dertien in een dozijn aanbiedingen” die er volgende week ook nog wel zijn en dan ook nog bij iedere andere aanbieder. De 50/50 deal of gratis optiepakketten zijn hier een mooi voorbeeld van. Wanneer een actie niet meer onderscheidend is dan wordt het tijd om wat nieuws te bedenken.

Je moet met iets unieks komen waarvan de ontvanger denkt; Hoe kan dit, wat is dit of wat mis ik? Dat trekt de aandacht en triggert een menselijke eigenschap; nieuwsgierigheid! Nieuwsgierigheid zet mensen  aan om beweging te komen. De ontvanger moet het gevoel krijgen mogelijk iets te missen wanneer hij/zij niet tot actie over gaat. Je kunt bijvoorbeeld een aantal optie- of accessoire pakketten of zelfs een budgetauto verloten door een leaflet uit te voeren als kraslot. Het lotnummer moet dan ingevuld worden op een tijdelijke actiepagina aan je website.  Maak ook gebruik van de QR-code voor smartphone-gebruikers waarvan het potentieel steeds verder uitbreid. Zo maak je een mailing crossmediaal 2.0. Op deze pagina geef je dan uitleg over de actie en bouw je opnieuw “call to actions” in om leads te vergaren in je mailbox of telefoon. Want daar gaat het om!

Door gebruik te maken van Google Analytics kan je dan ook nog meten hoeveel mensen deze unieke pagina hebben bezocht, wanneer, hoe lang ze op deze pagina hebben vertoefd enz. Je krijgt er een schat aan informatie van. Wanneer het winnende lotnummer niet wordt ingetoetst kost het ook niets. Zo kom je er ook achter waarom je mailing wel of niet succesvol was.

Vergeet vooral de mailing niet te personaliseren. Door “Geachte heer, mevrouw,” als aanhef te gebruiken voel ik mij niet aangesproken als ontvanger. De database biedt tenslotte de opties, sexe, voorletter(s), tussenvoegsel en achternaam. Ik moet als ontvanger het gevoel hebben dat deze unieke kans alleen voor mij geldt.

Creëer schaarste door heel duidelijk te vermelden tot wanneer de actie geldt. Hou de openingstijd van de actiepagina zo kort mogelijk. Uit metingen bij Google Analytics blijkt ook dat 85% van de bezoekers van de actiepagina binnen 48 uur na bezorging van de mailing tot actie zijn overgegaan.

Werk met zo weinig mogelijk tekst om de mailing (en ook de actiepagina) scanbaar te maken. Ontvangers van de mailing hebben meer te doen en beslissen binnen tien seconden om aandacht aan je actie te besteden of niet. Zo weinig  mogelijk tekst met mogelijkheden tot online verdieping. Less is more!

Mail regelmatig met een vast omlijnde doelgroep in je regio. Je krijgt dan op een gegeven moment een breinpositie. In 2008 ben ik zelf gestopt met de gedrukte mailing. In 2010 kregen we nog steeds nieuwe klanten aan de balie die dachten dat ze onlangs nog een APK-mailing van ons hadden ontvangen!

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om nieuwe klanten te trekken door een combinatie van gedrukte media en internet te gebruiken. Vooral nu Google zich steeds meer gaat richten op de regio en vriendenclusters (Google +).  Ook Marktplaats richt zich steeds meer op de regio met alle mogelijkheden van dien!

Wil je ook weer gebruik gaan maken van gedrukte mailingen maar nu gecombineerd met je website? Laat mij dan verse adressen aanleveren en je helpen om een succesvolle mailing te maken. We maken dan samen een plan  wat bij jou en je doelgroep past zodat de kans op succes maximaal is. Bel me op 06-53312194, Twitter me op @Mobilica of vul dit contactformulier in. Ik neem dan direct contact met je op voor meer informatie!

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading