Wat is de stand van de branchebarometer 2013?

13. december 2012 09:10

Onlangs zijn het 2e Driving Business Aftermarket en het Nationaal Aftersales Congres georganiseerd. Interessante congressen met een even zo interessant rapport over occasions en aftersales.Het rapport beschrijft de huidige situatie en doet een voorspelling voor de periode tot 2015. Het rapport geeft een aantal duidelijk waarneembare trends weer die je als autobedrijf absoluut niet mag missen. Ik kan het lezen van dit rapport dan ook van harte bij je aanbevelen.

Nu weet ik dat je niet zo’n lezer bent omdat de drukte van de dag al jouw aandacht vraagt. Daarom heb ik de belangrijkste punten uit het rapport voor je op een rijtje gezet zodat je in hoofdlijnen weet wat er speelt en je boven het hoofd hangt.

Occasions;

Zoals je weet is er bij de nieuwverkopen al geruime tijd een trend naar auto’s uit het A- en B-segment. Deze trend doet zich nu ook voor bij de occasions van deze categoriën. Door fiscale stimulering is de kleine auto nu definitief populair. Dit gaat vooral ten koste van het C- en D-segment. Opvallend daarbij is dat juist deze categorie zeer gewild is voor export. Deze type’s vormen op dit moment al de helft van alle exportauto’s. Vooral auto’s van 4 tot 6 jaar en 11 tot 20 jaar zijn courante exportvoertuigen in deze categorie. Dit betekent dat merken met veel A en B auto’s zoals Citroën, Fiat, Suzuki en met name Kia zullen groeien in omvang in het wagenpark. Merken als Opel, Toyota, Nissan en Mazda zullen krimpen in omvang omdat zij zich hebben gericht op andere segmenten en/of dat hun voertuigen zeer courant zijn voor export.

Net als in ons land is ook de overheid een belangrijke factor voor bewegingen in de markt in het buitenland. Dit geeft ook kansen. Door overheidsmaatregelen zijn landen als Libië (oudere occasions), Rusland/Litouwen (hybrides als taxi), Hongarije en Benin belangrijke exportmarkten geworden. In Polen en Wit-Rusland daarentegen staat de rem er goed op. De export naar deze landen is in 2012 met (meer dan) 50% gedaald to.v. 2011.

Deze ontwikkelingen betekenen ook weer een verschuiving in de prijsstelling van deze categoriën. Ik hoor iedereen klagen dat occasions op dit moment erg duur zijn. Wanneer je bovenstaande goed hebt begrepen dan weet je nu ook waar dat van komt. Door de wet van vraag en aanbod komt daar ook weer een eind aan (export gaat stabiliseren). Zodra “de blikprijs” (excl. BPM) van onze auto’s hoger wordt dan in ons omringende landen dan zal de export weer afnemen en de prijs daarop gaan dalen. De prijs zal stabiliseren op Europees niveau waarbij wij weer moeten concurreren met andere exporterende landen.

Dit betekent ook dat de status van de stadagen van occasions nog belangrijker wordt dan ze al is. Zorg dat je stadagen gemiddeld niet hoger zijn dan 80 dagen en ruim alles boven de 150 dagen zo snel mogelijk op. Wanneer de export straks stabiliseert zullen de prijzen weer vrij snel dalen en heb je de auto’s in no time te duur waardoor ze niet meer met marge verkocht kunnen worden. Wachten op betere tijden betekent dan nog meer verlies en verlaagt de omloopsnelheid van je werkkapitaal met alle gevolgen van dien!

Aftersales;

Wij exporteren dus ook veel reparatie-en onderhoud naar het buitenland. En dan niet voor één jaar maar voor voor de rest van de levenscyclus van deze auto’s. Als gevolg van bovenstaande ontwikkelingen zal in 2015 ons totale wagenpark +/- 2% kleiner zijn dan nu. Er zijn dan zelfs +/- 10% minder auto’s jonger dan 15 jaar. Daar schrik je wel even van, het is precies de doelgroep van dealers en onafhankelijken samen.

Repareren van oudere auto’s is voor de middellange termijn nog niet zo’n slechte optie. Er is zelfs een trend te bespeuren waarin waarneembaar is dat herstellers met een lage prijsstelling die aan oudere voertuigen werken de snelste groeiers zijn. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Dealers proberen de oudere auto weer onder dak te krijgen met kortingsacties. Tot nog toe weinig succesvol. Klanten met jongere auto’s krijgen daardoor misschien zelfs het gevoel jarenlang teveel betaald te hebben. Zou dat een van de redenen zijn waarom aftersales bij dealers snel daalt en bij onafhankelijken stijgt?

Ook al daalt het wagenpark met 10% binnen jouw doelgroep dan zou ik over het algemeen toch aanraden om deze doelgroep trouw te blijven. Er blijft tenslotte nog 90% over! Wanneer klanten zichzelf niet meer herkennen, doordat je van alles doorelkaar doet, in jouw autobedrijf dan zullen velen afscheid nemen. Dat heb ik zelf aan den lijve ervaren in het verleden. Je doet er beter aan om meer mensen uit de doelgroep aan je te binden. Versterk je ingenomen positie en zorg dat klanten uit de betreffende doelgroep voor jou gaan kiezen. Dat geldt zowel voor de dealer als voor het onafhankelijke autobedrijf maar dan wel op basis van verschillende doelgroepen.

Wil je de positie bij je doelgroep versterken om straks de daling van het wagenpark aan te kunnen? Bel mij dan voor een afspraak om in een dagdeel jouw positie vast te stellen en wat jij kunt doen om deze positie te versterken. Je kunt me bereiken op 06-53312194, via Twitter op @Mobilica of via Mobilica’s website.

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading