Zo ga je slimmer om met online gekochte onderdelen!

11. december 2012 09:20

Klanten aan de balie met online gekochte onderdelen vormen een nieuw fenomeen. We weten er alleen nog niet goed mee om te gaan en hebben er behoorlijk aversie tegen. Uit een onderzoek van BesteGarage.nl blijkt dat 21% van de consumenten al ervaring heeft met dit verschijnsel en 59% zou het wel graag willen. Volgens één van de lezers van de MobilicaMarketingTips is het in de VS al de gewoonste zaak van de wereld. Het zit er dus bij jouw autobedrijf ook aan te komen!

Zo worden al behoorlijk wat banden, accu’s, uitlaten en trekhaken op deze wijze aan de man gebracht die ook gemonteerd worden. Maar misschien nog niet bij jouw autobedrijf. Jouw klanten laten dit wellicht al wel bij de concurrent monteren. Klanten weten misschien niet dat het ook bij jou kan of ze denken dat jij dat wellicht niet op prijs stelt. Weet je nog van de tijd toen bandenspecialisten en (ruit)schadesturing hun intrede deden? Daar waren we toen ook zo fel op tegen. Deze partijen hebben zich inmiddels kunnen settelen in de markt omdat wij niet op de juiste wijze reageerden. Daar moeten we toch van geleerd hebben zou je denken.

Niet inspelen op nieuwe trends kost omzet aan onderdelen maar ook werkloon omdat anderen de kans krijgen dit werk te gaan doen. Evenals ook andere reparaties die ze kunnen verkopen wanneer de auto bij hen op de brug staat. We vinden dat klanten zich geen gekke dingen in het hoofd moeten halen en ons gewoon ons werk moeten laten doen. De moderne online oriënterende klant heeft daar echter geen boodschap aan. Zij staan aan het roer; Ik betaal dus ik bepaal!

Je moet je goed realiseren dat de crisis dit gedrag aanwakkert en dat de wereld steeds transparanter wordt. Consumenten willen blijven rijden en doen er alles aan om dit mogelijk te houden. Wanneer jij er niet aan meewerkt dan zal deze klant jou gaan verlaten. Je vult nl. hun behoefte niet in; Klanten helpen om met plezier te kunnen blijven rijden tegen de laagst mogelijke kosten.

Houd er rekening mee dat anderen juist jacht gaan maken op dit soort klanten nu de spoeling steeds dunner wordt in aftersales. Honger maakt rauwe bonen zoet, zo is het spreekwoord. Het is natuurlijk niet de bedoeling om er geld aan te verliezen. Foutief door de klant aangeleverde onderdelen mogen er niet toe leiden dat je geld op de reparatie toelegt.

Er zijn wel manieren om er toch geld aan te verdienen;

-Ontvang de klant met open armen en leg uit dan jij geen garantie kan geven en aansprakelijkheid kan accepteren op de aangeleverde onderdelen. Vermeld dit ook op de factuur. Geef ook aan dat je geen vaste prijsopgaaf kunt doen omdat er geen ruimte meer is om tegenvallers mee te financieren. Je repareert op nacalculatie.

-Maak van de gelegenheid gebruik om de auto te inspecteren op andere gebreken nu deze toch bij jou op de brug staat. Je hebt nu geen concurrentie en hebt de kans om de totale reparatie te gaan verkopen.

-Wanneer het onderdeel niet juist blijkt te zijn breng de klant dan direct op de hoogte en probeer het juiste onderdeel  alsnog te verkopen. Geef aan dat je extra werkloon in rekening moet brengen omdat de auto niet in één keer hersteld kan worden.

-Er zijn ook autobedrijven die bij deze klanten een hoger uurloon hanteren om zo de lagere marge te compenseren. Niet iedere klant zal dat accepteren.

-Probeer de klant binnen de deur te houden. Hij/zij komt er vanzelf wel achter dat er haken en ogen aan deze werkwijze zitten, diagnose is tenslotte ook een vak apart. Klanten willen geen gedoe. Wanneer ze zelf gedoe veroorzaken leren ze het ook het snelste weer af, alhoewel er mensen zijn die het echt nooit zullen leren. Díe klanten kan je beter kwijt dan rijk zijn.

Blijf je klant zolang mogelijk trouw. Help hem/haar door deze moeilijke tijden. Wanneer je de klant de deur wijst dan komt deze sowieso niet terug. De meeste mensen vinden het niet eens leuk om zelf de onderdelen op te zoeken, te kopen en mee te nemen naar de garage. Ze doen het niet om jou te pesten maar om geld te sparen om te kunnen blijven rijden. Spaar dit type klant daarom en laat deze ontwikkeling maar op je af komen. Wanneer de tijden weer rooskleuriger zijn kan je altijd nog voor een ander beleid kiezen. Het gaat nu om overleven. Dat geldt misschien voor jou maar ook zeker voor een bepaalde categorie klanten.

Zit je werkplaats in het slob en wil je meer nieuwe klanten en meer omzet bij bestaande klanten? Laat mij je dan helpen om je omzet te verhogen. We maken dan samen een plan wat bij jou en je autobedrijf past zodat de kans op succes maximaal is. Er wordt dan weer geld verdient zodat je meer plezier in je werk krijgt.  Bel me op 06-53312194, Twitter me op @Mobilica of vul dit contactformulier in. Ik neem dan direct contact met je op voor meer informatie!

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading