Lopen jouw werkplaatsdebiteuren ook op?

9. oktober 2012 14:25

Debiteuren bij autobedrijven

Ik zie bij vele van mijn klanten een steeds hogere debiteurenstand. Dat komt jammer genoeg niet omdat de omzet stijgt. Het komt meestal ook niet voort uit het feit dat autobedrijven auto’s afleveren die nog niet betaald zijn. Nee, het zijn lang openstaande werkplaatsfacturen. Facturen gericht aan klanten die je in het verleden wel trouw en op tijd betaalden.

Klanten betalen werkplaatsfacturen later dan voorheen. Het is een trend aan het worden. Het heeft alles te maken met de economische omstandigheden waarin we verkeren. Gezien de lastenverzwaringen vanuit de overheid (bezuinigingen) mag je verwachten dat dit probleem groter zal worden. Consumenten krijgen minder te besteden.

Het kost veel tijd en energie om de openstaande bedragen binnen te krijgen. Je wilt de klant niet kwijt waardoor je voorzichtig te werk gaat. Dat hou je soms (te) lang vol zodat het uiteindelijk een oninbare vordering wordt. De meegerekende omzet uit het vorige boekjaar wordt 100% verlies in het huidige boekjaar! Bovendien moet je veel tijd investeren in het verleden terwijl investeren in de toekomst altijd veel meer oplevert.

Een ongewenste situatie die vraagt om passende oplossingen. Ik ben benieuwd of deze trend zich ook bij jouw autobedrijf voordoet. Hoe ga je ermee om, hoe voorkom je langlopende debiteuren? Zijn er mogelijkheden om je er tegen te verzekeren? Wat zijn je ervaringen met incasso door een deurwaarder? Etc. etc.


Deel je ervaringen, tips en mening door hieronder een reactie achter te  laten. Je kunt me ook bellen op 06-53312194, een Twitterbericht sturen op @Mobilica of een mail sturen via jandevries@mobilica.nl. In de MobilicaMarketingTips van november zal ik dit onderwerp dan verder uitdiepen op basis van jullie ervaringen, tips en meningen en met passende oplossingen komen.

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading