BTW aanpassen naar 21%, doen!

9. oktober 2012 12:51

 hhhh

Op 1 oktober is het nieuwe BTW-tarief van 21% van kracht geworden. De verwachting was dat vele consumenten dit voordeel nog zouden benutten. Die verwachting is niet uitgekomen. Er is wel meer brandstof verkocht in het laatste weekend van september maar voor verkoop en aftersales waren de gevolgen minimaal. Het is maar weer een bewijs dat consumenten op dit moment niet erg kooplustig zijn en de hand op de knip houden voor alles wat men niet echt nodig is.
 
De meeste autobedrijven hebben hun tarieven er nog niet op aangepast. Men verwacht een geleidelijke en geruisloze invoering. Die 2% BTW zie je nooit meer terug zo denk je misschien. Wanneer je voorraad uit zo’n 20 auto’s bestaat waarvan 5 BTW-auto’s en 15 Marge-auto’s dan zal dat ook wel zo zijn. Wanneer je een grotere voorraad hebt met veel BTW-auto’s dan wordt dat wel even anders. Dat geldt ook voor je werkplaats. Bij een beperkt aantal monteurs (1 tot 2) zal je het niet snel terug kunnen zien in de jaarcijfers van 2012. 

Verkoop;

Voor een BTW-auto kost dit al snel 14% van je marge. En dat is een beste pluk! Ga maar na; Bij een omzet van € 7.500 (excl. BPM) voor een occasion met een bruto marge van 11,5% beurde je vóór 1 oktober € 725 aan bruto marge. Na 1 oktober houd je hier nog € 621 aan over. Een netto marge verschil van € 104 (14,3%). Dit kan zelfs betekenen dat je daardoor netto een verliestransactie hebt gedaan. Wanneer je in het laatste kwartaal nog veel van deze voorraadauto’s op deze wijze verkoopt dan kan dat nog flink geld gaan kosten.


Voor een Marge-auto blijft het probleem beperkt tot zo’n 1,5% van je marge. Bij deze voertuigen hoef je immers slechts BTW af te dragen over de bruto marge en niet over de gehele omzet. Tot 1 oktober had je bij een occasion van € 7.500 met 11,5% bruto marge € 725 (excl. 19% BTW) aan bruto marge in de tas. Na 1 oktober is dit € 713 (excl. 21% BTW) aan marge. Het verschil is hier dus slechts € 12 (1,6%). Daar zou ik me maar niet zo druk over maken.

Controleer op welke datum het kenteken op naam van de klant is gesteld. Voor de vaststelling van het BTW-percentage is de datum van levering van groot belang. Wanneer de factuur op 29 september is gedateerd en de auto is tenaamgesteld op of na 1 oktober dan kan dat problemen opleveren bij controle van de fiscus. De levering kan dan immers alleen plaats gevonden hebben in het 21% tijdperk na 1 oktober. Je had dus 21% BTW op de factuur moeten vermelden wanneer het een BTW-auto betrof. Dat geldt evenzo voor een auto die op naam is gesteld en geleverd in september en pas in oktober is gefactureerd. Je moet dan 19% BTW op de factuur vermelden anders kan je verweten worden dat je de consument teveel BTW hebt doorberekend.

Werkplaats;

Ook voor het BTW-percentage van de werplaatsfactuur is van belang wanneer de werkzaamheden zijn verricht. Is de auto in september bij jou afgemeld voor APK zodat vaststaat dat de werkzaamheden toen zijn verricht? Vermeldt dan 19% BTW op de factuur, zelfs wanneer de factuur in oktober wordt aangemaakt.

Het kan trouwens behoorlijk marge kosten wanneer je vaste tarieven tot 1 januari a.s. niet aanpast. Er zijn genoeg autobedrijven die in het laatste kwartaal nog (meer dan) € 150.000 (incl. BTW) aan beurten, APK’s en andere vaste tarieven aan klanten doorberekenen, zonder de prijs aan te passen. Het scheelt in dit voorbeeld ruim € 2.000 aan netto bedrijfsresultaat. Die wil je toch niet missen?

Kortom, het is verstandig om prijzen en tarieven alsnog aan te passen. Zorg dat je het juiste BTW-percentage in rekening brengt op basis van het levertijdstip en niet op basis van de factuurdatum. Je voorkomt dan problemen met de fiscus die de komende zeven jaar hier op kan controleren.

Heb je nog vragen of wil je meer informatie over dit of andere onderwerpen, bel mij op 06-53312194, Twitter of reageer via de website van Mobilica. Ik neem dan direct contact met je op.

 

 

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading