Terugroepacties leveren geld op!

8. mei 2012 06:52

Terugroepacties van auto's

Autodealers worden regelmatig geconfronteerd met onnodige garantieclaims doordat terugroepacties niet zijn uitgevoerd. Dit levert de nodige discussies op, geeft ontevreden klanten en een slechte relatie met de betreffende dealer. Klanten vertrouwen erop dat ze na bezoek aan de garage in een veilige auto rijden die geen (verborgen) gebreken heeft. Dat zou je toch zelf ook willen als jij de klant zou zijn?

Zo kunnen er gevolgschades ontstaan die veroorzaakt worden door een gebrek aan een auto. Er kunnen onveilige situaties ontstaan waardoor er zelfs ongelukken kunnen gebeuren. Dit geeft onnodige stilstand, teleurgestelde klanten en kan zelfs tot schadeclaims leiden. De kans is groot dat klanten hierdoor liever voor de dealer als service-adres willen gaan kiezen en deze keuze ook nog eens gaan delen met vrienden op Social Media. Dat is wel het laatste wat je wilt.

Onafhankelijke autobedrijven controleren auto’s van recente bouwjaren nog te weinig op recalls. Door prestatiedruk wordt dit vergeten of men ziet de meerwaarde er niet van in. Wat niet weet, wat niet deert denk je dan. Toch is het een gemiste kans om je klant gratis en voor niets voordeel te kunnen bieden. Onverwacht en zeer op prijs gesteld.

Aangeraden wordt om alle aangeboden auto’s tot 3 jaar oud te controleren op mogelijke recalls. Je kunt dit in de werkprocedure van de receptionist opnemen zodat het niet vergeten wordt. Maak een vermelding op de factuur dat je mogelijke terugroepacties hebt onderzocht. Dit geeft jouw klant het vertrouwen dat hij/zij nog steeds op het juiste adres is. Je werkt dan aan zorgeloos rijplezier tegen zo laag mogelijke kosten. Dáárom komen klanten bij jou!

Denk daarbij niet dat de vorig jaar gecontroleerde auto nu geen terugroepactie meer kan hebben. Recalls komen meestal voort uit geanalyseerde garantie-aanvragen. Deze kunnen na verloop van tijd aan het licht komen en waren vorig jaar wellicht nog niet bekend. Voor dealers zijn terugroepacties ook gewoon mogelijkheden om omzet te scoren die ze aan hun importeur factureren. Slimme dealers zouden daarom merkonafhankelijken moeten stimuleren om meer op recalls te controleren. Het is bovendien heel erg goed voor het imago van het merk.

Stuur je klant niet zelf naar de betreffende dealer maar regel het namens hem/haar. Door de klant te sturen geef je aan dat het niet jouw probleem is. De klant lost het maar lekker zelf op, hier kan ik niets aan verdienen! Je geeft de concurrerende slimme dealer dan zelfs de kans om de klant van je over te nemen.

Je kunt mogelijke recalls bijvoorbeeld opvragen bij www.autorecall.nl of bij www.mijngrossier.nl (Auto Tools). Ook importeurs bieden deze service zoals bij FordEtis. Je kunt hier een kenteken of chassisnummer ingeven om te kijken of er voor dit voertuig nog terugroepacties open staan. Het kost zowel jou als de klant niets en levert je veel waardering op.

Zoek direct contact met de betreffende dealer wanneer je een recall op het spoor bent gekomen. Laat je informeren over het gebrek en maak een (voorlopige) afspraak voor herstel. Je weet nu precies wat er aan de hand is en hoeveel tijd het kost om het probleem op te lossen. Je bent nu ook in staat om te bepalen binnen welke tijd het euvel verholpen dient te worden.

Informeer nu de klant over de modificatie en maak de afspraak bij de dealer definitief. Voorzie de klant van vervangend vervoer indien dit gewenst is. Leg uit wat er aan de hand is en geef aan dat jij veiligheid, kostenbesparing en onbezorgd rijplezier voor jouw klant erg belangrijk vindt. Dat zijn nl. drie belangrijke behoeftes die jij voor je klant kunt helpen invullen.

De klant heeft nu geen enkele behoefte  meer om zelf naar de dealer te gaan. Je hebt de vertrouwensband versterkt. Er zijn genoeg klanten die deze service zeer op prijs stellen en dit met een ander willen delen op Social Media. Waarom vraag je klanten hier geen review over te schrijven op Bovag’s Klanten Vertellen, Autobedrijf.Tevreden.nl of BesteGarage.nl? Twijfelende potentiële klanten die deze review lezen zullen zeker overtuigd zijn van jouw service!

Controleer daarom bij iedere auto jonger dan 3 jaar of er nog terugroepacties zijn. Informeer bij de dealer wat er aan de hand is en hoe je dit probleem samen oplost. Los het probleem kosteloos op voor je klant. Regel alles en communiceer met je klant wat je doet, wanneer je het doet en waarom je het doet.

Klantentrouw heeft alles te maken met vertrouwen. Vertrouwen bouw je ook op door de klant proactief te ontzorgen. Zorg er gewoon voor dat klanten zo weinig mogelijk problemen kunnen krijgen. Ze blijven daardoor graag klant en belonen je met omzet en gunnen een prima marge. Daar doe je het tenslotte allemaal voor!

In één dag meer rendement behalen uit je werkplaats? Heb je ook steeds meer klanten die op ‘de knip’ letten waardoor je rendement in de werkplaats terug loopt? Besteden klanten minder per doorgang? Neem dan nu contact op met Mobilica zodat ik je in één dag kan helpen aan een duurzaam werkplaatsrendement. Bel me op 0512-301886, Twitter me op @Mobilica of vul dit contactformulier in. Ik neem dan direct contact met je op voor meer informatie!

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading