Prinsjesdag, 4 tips om de gevolgen te beperken!

16. september 2011 11:58

Aantal woorden van dit artikel: 681
Gemiddeld benodigde leestijd: 3,5 minuten
Wanneer je alleen de koppen leest: 1,5  minuut

Wat brengt de gouden koets jouw autobedrijf in 2012?

Sinds 1814 wordt iedere 3e dinsdag van september  de troonrede uitgesproken door ons staatshoofd. Ook dit jaar heeft de regering hierin aangegeven wat het beleid zal zijn voor 2012 en later. In de miljoenennota wordt een algemene toelichting gegeven over de verwachte inkomsten (belastingen) en uitgaven van de Nederlandse staat.

We weten inmiddels hoe belangrijk de gevolgen van belastingmaatregelen voor “de branche van de Gouden Koets” kunnen zijn. De tijdelijke BPM- en MRB-vrijstelling van CO2-vriendelijke auto’s heeft de branche de afgelopen tijd geen windeieren gelegd. Deze stimuleringsmaatregel blijft in de huidige vorm nog bestaan tot 1-7-2012. De stimuleringsmaatregelen waren voornamelijk bedoeld om ons wagenpark te vergroenen en daarnaast de economie te stimuleren. Jan Kees de Jager werd unaniem uitgeroepen tot topverkoper!

Het ‘gouden koffertje’  bevatte dit jaar veel bezuinigingsmaatregelen om onze nationale schuldenlast te verkleinen. Maatregelen die ervoor zorgen dat de koopkracht  zal dalen. Ook de beurzen kleuren nog dagelijks rood, de €uro staat onder druk en Griekenland heeft ‘de junkstatus’ waardoor sommige banken meer dan 60% (!) van hun beurswaarde hebben verloren omdat ze in het bezit zijn van Griekse staatsobligaties. De banken hebben daardoor geen vertrouwen in elkaar en willen onderling  niet meer uitlenen. De kans is bijzonder groot dat consumenten hierop gaan reageren door minder auto’s te gaan kopen en te bezuinigen op onderhoudskosten.

Wanneer consumenten dit scenario volgen zal met name sales, net als in 2008/2009, de wrange vruchten gaan plukken. De wet van vraag in aanbod staat dan garant voor lagere prijzen. Dit betekent dat de bruto marge van je salesomzet onder druk komt te staan, vooral van  occasions. Je moet in deze onzekere tijden zeker rekening houden met dit scenario.

Tip 1; Zorg dat je tegen marktconforme prijzen inkoopt en inruilt. Hou de stadagen per voertuig nauwlettend in de gaten. Voertuigen die langer dan 150-180 dagen op voorraad staan hebben nog maar weinig kans op winst terwijl je dan nog met relatief weinig verlies afscheid kunt nemen. Elke dag langer op voorraad houden betekent gewoon (fors) extra verlies. Bij liquidatie van dergelijke auto’s heb je dan ook weer liquiditeit vrij om ‘verse handel’ aan te kunnen kopen tegen lagere marktprijzen. Dat geeft weer kansen om het (doelbewust) genomen verlies snel weer om te zetten in winst. De auto’s van vele concurrenten zijn immers nog te duur!

Tip 2; Maak een stadagen stappenplan door concrete afspraken met jezelf te maken. Maak bijvoorbeeld gebruik van een 2/2/2 prijsstelling. De eerste 2 maanden vraag je een prijs waar je goed rendement mee kunt maken. De tweede periode van 2 maanden vraag je een scherpe prijs, terwijl je de derde periode van 2 maanden probeert de auto te verkopen voor de inkoopwaarde incl. gemaakte en nog te verwachten (bruto) kosten. De kans is dan klein dat je na 6 maanden nog met verlies afscheid moet nemen. Maar doé het wel wanneer die situatie zich voordoet!

Tip 3; Breng bestaande klanten online met elkaar in contact zodat ze elkaar kunnen overtuigen dat jouw autobedrijf de beste keuze was en nog steeds is. Werk met online reviews zoals “Klanten Vertellen” , Autobedrijf.Tevreden en Garage-Gids e.d. en breng ze prominent in beeld op je website en in je e-mailhandtekening. Consumenten die weinig vertrouwen hebben in de economie hebben de neiging te gaan twijfelen om kosten te maken en willen hierop besparen. De vertrouwensband die je hebt opgebouwd met de bestaande klant heeft nu extra meerwaarde.

Tip 4; Geef zoveel mogelijk modulair opgebouwde prijzen af zodat consumenten kunnen kiezen voor een basic oplossing (bijv. reparatie) tot de meest rigoreuze oplossing (alles vervangen). Zeker hier is je tevreden klant onmisbaar als gratis aftersalesverkoper om nieuwe klanten binnen te halen. Breng ook potentiële klanten op alle mogelijke manieren in contact met online beoordelingen van je bestaande tevreden klanten. Hun aanbeveling is véél meer waard dan jouw “verkooppraatje”.

Heb je problemen met je voorraad occasions, is het rendement van je verkoopafdeling te laag of wil je meer met reviews gaan werken in sales en/of aftersales, kijk dan naar de mogelijkheden die Mobilica je kan bieden door bijvoorbeeld gebruik te maken van Mobilica Marketing on Demand.

 

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading