Saneringstress

28. januari 2011 11:58

Het retailjaar 2010 was een groot avontuur.Voorspellingen schoten alle kanten op maar uiteindelijk viel het met 483.164 nieuw verkochte auto’s reuze mee. Het was het jaar van de aankondiging van de herstructurering in dealerland. Dit gaf bij vele kleinere dealers wellicht nog wel meer stress dan de aantallen.


Ruim 40% van de dealers maakt zich zorgen over de continuïteit als contractpartner. Bij Renault is het plan Reseau 2010  uitgewerkt waarbij 12 dealers vanaf april 2011 niet langer deel uit maken van het dealernet. Dit geeft een behoorlijke kapitaalvernietiging bij de betreffende ‘contractspartners’. Jammer , maar niet te voorkomen. Als er gemiddeld per jaar slechts 175 (2009: 133) nieuwe auto’s worden verkocht per vestiging dan zijn er teveel showrooms. Dealers die onder dit gemiddelde zitten kunnen hier absoluut geen rendement meer uithalen.


Maar wie van de dealers in de gevarenzone  heeft er een strategisch plan? Je dient er rekening mee te houden dat de importeur op enig moment het dealerschap toch niet verlengt, ook al denk je nu ‘veilig te zijn’.  Het is niet zo dat minder showrooms en hieruit voortvloeiende hogere verkoopaantallen een garantie zijn voor een beter rendement. Je zou er goed aan doen om een businessmodel te creëren wat bestand is tegen een totaalmarkt van 400.000  en geschikt is voor 500.000 auto’s. Is je weerstandsvermogen groot genoeg om in de toekomst te overleven? Nee? Dan is proactief te koop aanbieden van je autobedrijf aan een  'veilige collega' misschien een goed plan. Gedwongen verkoop levert vast minder op!


Toetreding tot een universeel garageconcept is ook een mogelijkheid. Bosch Car Service is favoriet als aanvulling of alternatief voor het dealerschap. Is dit voor Bosch Car Service en haar leden een kans of een zelfs een bedreiging? Het Bosch-logo naast het merklogo, op hetzelfde dak, zou  best eens bedreigend kunnen zijn voor merkonafhankelijke leden. Stel je voor dat het imago ‘duur’ (dealer) als een virus van het ene logo op het andere zou overspringen. Daar zitten de universele Bosch Car Service leden beslist niet op te wachten en ook Bosch zelf niet. Zouden de universele garageconcepten en de leden zich dat wel bewust zijn?


Is het een optie om zelf je dealerschap te beëindigen? Je bent dan weer echt ondernemer die zich kan richten op de klant en niet op dé importeur. Leverancier, dat is in basis  de functie van een importeur. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat een importeur de toekomst van je autobedrijf bepaalt. Maar ja, de werkelijkheid is vaak anders.

Als beëindigen de beste keuze is, dan is dat geen reden tot schaamte. Er zijn als merkonafhankelijke genoeg kansen op rendement, dat hebben de universelen nu toch wel bewezen.

Kortom neem zelf het heft in handen en laat je niet sturen door je leverancier. Maak een strategisch marketingplan waarbij de belangen van álle interne en externe share- en stakeholders gedekt zijn. Houd rekening met alle mogelijke bedreigingen en leg vast hoe je daar op kunt inspelen. De kans is dan  groot dat je op weg bent naar een duurzaam rendement van je autobedrijf.

Meer weten over meer geld verdienen in het autodealerbedrijf?
Schroom niet om mij persoonlijk te benaderen via e-mail of telefoon als je hulp nodig hebt of een vraag  m.b.t. de toekomst van je autodealerbedrijf. Je kunt je ook gratis aanmelden om geattendeerd te worden op mijn regelmatig te verschijnen  publicaties op deze site of neem een gratis abonnement op de MobilicaMarketingTips, meer klanten met minder moeite!

 

 

Reactie plaatsen




biuquote
  • Reactie
  • Live voorbeeld
Loading